Konspekt lekcji terenowej przyroda klasa IV Temat: Mikroklimat lasu nadmorskiego.
Cele lekcji.
- Wiadomości:
Uczeń:
- Wyjaśni łagodzący wpływ szaty roślinnej na warunki fizyczne panujące w lesie,
- Rozróżni roślinność należącą do poszczególnych warstw lasu,
- Wyjaśni związek pomiędzy poszczególnymi warstwami,
- Wskaże współzależność roślin i zwierząt żyjących w lesie.
- Umiejętności:
Uczeń:
- Dostrzega różnice pomiędzy warunkami panującymi w lesie i na otwartej przestrzeni (plaża, boisko szkolne),
- Rozwija umiejętność spostrzegania, obserwowania i zdobywania samodzielnie wiedzy.
- Postawy:
Uczeń:
- Prezentuje właściwą postawę wobec przyrody,
- Wykazuje dbałość i staranność przy opracowywaniu zebranego materiału
- Prezentuje postawę wnikliwego badania przyrody.
Środki dydaktyczne: Kompas, termometr, lupy, probówki chorągiewki, łopatka, notes, ołówek.
Metoda pracy: obserwacja terenowo-ćwiczeniowa.
Forma zajęć: lekcja w terenie
Czas trwania 2 godz.
Pora roku: jesień/późna wiosna
- Faza wstępna:
- Sprawy organizacyjno porządkowe.
- Literatura dla ucznia- podręcznik przyrody klasa IV wyd. Nowa Era.
- Podanie i uzasadnienie tematu.
- Przypomnienie wiadomości
Co to jest pogoda, klimat? Wymień elementy pogody (klimatu). Podaj znane ci przyrządy do pomiaru niektórych elementów pogody.
- Podział na grupy.
- Faza realizacyjna:
- Przypomnienie zasad BHP na lekcji terenowej.
- Rozdanie instrukcji i kart grupom.
- Samodzielna praca grup na boisku, w lasku nadmorskim, na plaży, wg. instrukcji i pod opieką nauczyciela, uzgadnianie rozwiązań w zespołach i wypełnianie kart.
- Prezentacja i omówienie zadań przez liderów grup.
Instrukcje do zadań.
Zadanie nr 1 Stojąc na boisku szkolnym dokonaj obserwacji, bądź pomiaru:
- natężenie światła,
- temperatury powietrza za pomocą termometru na wysokości 1,5 m,
- prędkości i kierunku wiatru za pomocą chorągiewki i kompasu,
- wilgotności gleby przez dotyk ręką.
- wyniki obserwacji zanotuj w karcie i wyciągnij wnioski.
Zadanie nr 2.
Będąc w lasku nadmorskim zaobserwuj:
- Z ilu warstw składa się roślinność lasu.
- Które piętro dominuje wśród roślinności.
- Naszkicuj warstwy tworzące las.
- Wyniki obserwacji zanotuj w karcie pracy i wyciągnij wnioski
Zadanie nr 3.
- Zaobserwuj nasłonecznienie lasku:
- Oceń, które warstwy lasu są najbardziej zacienione.
- Opisz jak wygląda roślinność dna lasu, do którego dochodzi swobodne światło, a jak roślinność w miejscach najbardziej zacienionych.
- Wyniki i wnioski zanotuj w karcie pracy.
Zadanie nr 4. Zaobserwuj i zbadaj stopień wilgotności ściółki i gleby.
- Jaki jest skład i stopień rozkładu ściółki.
- Pod ściółką jest gleba, rozkop ją do głębokości około 20 cm, zwróć uwagę na obecność organizmów żywych i ich znaczenie w procesie tworzenia gleby.
- Dotykiem ręki zbadaj wilgotność ściółki i gleby w miejscu zacienionym i miejscu, gdzie swobodnie pada światło.
- Obserwacje i wnioski zanotuj w karcie pracy.
Zadanie nr 5.
Zmierz temperaturę na wysokości 1,5 m.
- W środku lasku, na plaży.
- Porównaj otrzymane wyniki z temperatura na boisku szkolnym.
- Wyniki i wnioski zapisz w karcie pracy.
Zadanie nr 6.
Ustal kierunek i prędkość wiatru w lasku i na plaży.
- Porównaj prędkość wiatru w lasku, na plaży i na boisku szkolnym.
- Wyniki i wnioski zapisz w karcie pracy.
- Faza podsumowująca zajęcia.
Liderzy grup prezentują wykonane przez siebie zadania, pozostałe grupy porównują swoje wyniki i wnioski, ewentualnie uzupełniają, dokonując syntezy:
- Duże nasłonecznienie wystąpiło..............................
- Las ma budowę ..........................................
wyróżnia się ........................................ dominuje ...................................
- dojściu światła do dna lasu decyduje .................................
- W lesie w stosunku do boiska szkolnego i plaży jest ..............................
KARTA PRACY
Zadanie nr 1. Wyniki z przeprowadzonych obserwacji zanotuj w tabeli. boisko, plaża, lasek Nasłonecznienie, Temperatura, Prędkość i kierunek wiatru, Wilgotność gleby.
Zadanie nr 2. Naszkicuj las i jego warstwy oraz wpisz rozpoznaną roślinność.
Zadanie nr 3. Naszkicuj drzewo ( sosna) rosnące w głębi lasku i na skraju od strony morza.
Opracowała Jadwiga Bindas n-l przyrody Sz. Podst. Dąbki |